Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Anne La Berge

Tickets

Programma

Excentrieke fluitist

Interview en tekst: Annie Oude Avenhuis

Anne La Berge is fluitist en componist. Ze componeert als één van de weinige vrouwen, met moderne elektronica, tekst en beeld. ‘Intuïtief wist ik op mijn 19e dat ik een leider was op het gebied van moderne muziek.’ Ze is avontuurlijk en ontwikkelt composities met wetenschap en fluit. Ze houdt van improvisatie. Moderne muziek is hard werken, ook met het lichaam. Wie is die componist, fluitist en excentriekeling?

Muziek was er altijd
Als jong kind gaat ze mee naar de repetities van haar ouders. ‘Ik speelde en moest mijn mond houden. Mijn moeder speelde viool in een strijkkwartet en liggend op de vloer luisterde ik naar de repetities. Als mijn vader het koor dirigeerde, kropen we onder de stoelen en renden we door de kleedkamers.’ Eerst speelt ze piano, maar als ze tien is, vertellen haar ouders haar: ‘De fluit is jouw instrument’. Daar blijkt geen discussie over mogelijk. De fluit is bovendien makkelijk mee te nemen naar school. Iedereen krijgt 10 minuten privéles van George Regis, een zeer getalenteerde en gepassioneerde musicus. ‘De muzikale basis – tellen, fraseren en discipline – heb ik van hem geleerd.’

Geen orkestmens
Professionele fluitles krijgt ze van Mary Wilson. ‘Mijn eerste grote optreden was als gast met het orkest van Minneapolis. Ik speelde mee als tweede fluitist, in de Mattheus Passie van Bach.’ Daar is ze heel trots op. ‘Ik had talent, was gemotiveerd en dat heeft Mary aan alle kanten laten bloeien.’ Ze ontdekt dat ze geen orkestmens wil zijn en dat ze geen fluitist in de klassieke traditie is. ‘Ik wilde heel graag expressief fluit spelen en zocht een leraar in de Franse traditie.’ Via masterclasses vindt ze Frank Bowen, hoofdvakdocent fluit: ‘We hebben heel intensief samengewerkt om een fluitist van mij te maken.’

Fluit en wetenschap
Hoe gaat haar zoektocht verder? Alex Murray experimenteert met fluit, design en bouw. Hij traint haar met de Alexandertechniek, een lichaamsgerichte techniek om gewoontes te ontdekken en te veranderen. Moderne muziek moet je ook lichamelijk onderzoeken. ‘En dat deden we! We ontdekten de fluit op een wetenschappelijke manier. Ik werd assistent en gaf les aan studenten van de universiteit.’ Ze componeert haar eigen stukken: ze is componist én performer. ‘Ik snapte het experiment vanuit het diepste in mijzelf.’ Hoe speel je geluiden of muziek die mensen nog nooit eerder hebben gehoord? ‘ Alle componisten wilden iets bijzonders schrijven: ik was een performer en kon dat tot leven brengen zodat het muzikaal was.’
In 1989 komt ze met David Dramm naar Amsterdam, vanwege het moderne muziekklimaat. Samen hebben ze een dochter Diamanda: alledrie zijn ze lid van Splendor.

Splendor
Wat betekent Splendor voor haar? ‘Het gebouw is een hele goede plek om concerten te geven en te repeteren met allerlei technische voorzieningen die je in de zaal kan gebruiken. Het is een plek om met anderen te zijn: er vinden toevallige ontmoetingen plaats met andere muzieksectoren.’ Wat vindt ze belangrijk? ‘Iemand die vecht voor de muziek in een project dat iets te zeggen heeft. Als we aan het werk zijn, dan is het feest. Iedereen is druk: we kunnen iets meer van elkaar genieten en samen plezier beleven.’

Samen met publiek
‘Ik speelde Gesti, een stuk van Luciano Berio, een virtuoos stuk voor blokfluit. Hoewel ik altijd fluit speelde, durfde ik de blokfluit ook te pakken. In dat stuk is één plek waar je moet zingen. Ik heb mijn stem versterkt met een microfoon voor dat ene moment. Dat staat niet in de partituur, maar ik vond het leuk om dat te doen. Plotseling ga ik zingen. Ik heb heel hard gezongen door de microfoon. Ik zie dat het publiek schrikt en tegelijkertijd zijn ze verrast en hebben plezier. Het publiek en ik hebben samen iets nieuws ervaren. En ik had precies dezelfde ervaring als het publiek: ik was zelf ook verrast. Ik heb zoveel plezier gehad om het publiek te raken, dat zij het experiment samen met mij konden doen. Het was ontzettend leuk, spannend en stimulerend. Wij ontdekten dat we – in het moment- samen plezier konden beleven. Dat is de menselijke magie van muziek beleven. Het was zo puur en écht. Je kunt het naar een hogere menselijke ervaring tillen.’

annelaberge.com
Wikipedia
Interview Paris Transatlantic
Volsap
Shackle

Anne in Splendor:
Scordatura Ensemble
Rose Petal Jam - The Amsterdam Partch Project door Scordatura Ensemble  Scordatura Ensemb[...]
MAZE FESTIVAL 2017
Het in Amsterdam gevestigde ensemble MAZE speelt en ontwikkelt muziek die niet vastligt in een parti[...]
BYU Residentie in Splendor
Twee professoren en hun acht masteropleiding compositie studenten uit de Brigham Young-universiteit [...]
BYU Residentie in Splendor
Na een bijzondere residentie van een week, geven gastensembles Hexnut, Duo X en Splendor's eigen Ann[...]
Songs, Dances and Interludes
Een concert met interactieve elektroakoestische muziek gespeeld door fagottist Dana Jessen, componis[...]
Passe Partout: Songs, Dances and Interludes & The Moon is Electric
Anne La Berge en Wilbert Bulsink bieden je graag hun voorstellingenop 29 juni als double bill aan! [...]
3 X 3
Een langverwachte droom wordt werkelijkheid: David, Anne en Diamanda brengen in 2017 een dubbele LP [...]
3 X 3
Een langverwachte droom wordt werkelijkheid: David, Anne en Diamanda brengen in 2017 een dubbele LP [...]