Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Violin Extravaganza #3
Met Julija Hartig, Heleen Hulst, Masha Iakovleva en Joris van Rijn

Violin Extravaganza #3
Met Julija Hartig, Heleen Hulst, Masha Iakovleva en Joris van Rijn

Violin Extravaganza #3
Met Julija Hartig, Heleen Hulst, Masha Iakovleva en Joris van Rijn

do, 21 juni 2018 | 20:30 uur

Tickets

do, 21 juni 2018 | 20:30 uur

Kaarten aan de deur: € 16.00
Voorverkoop: € 16.00
Studenten (op vertoon van collegekaart): € 5.00
CJP: € 12.50
Gratis voor leden

Tickets

Plaats in agenda

Programma

Met violisten Julija Hartig, Heleen Hulst, Masha Iakovleva en Joris van Rijn en muziek van onder meer Leclair, Telemann, Gliere, Obradovic, Prokofiev en Berio.

In deze derde editie van Violin Extravaganza breiden we uit naar maar liefst 4 violen; En we hopen zo lang door te kunnen gaan met deze Splendorserie tot we niet meer in het gebouw passen!Violin Extravaganza is in het leven geroepen om de viool te eren en om elkaar te inspireren schoonheid, elegantie en vreugde te laten horen.

De vier violisten, Julija Hartig, Heleen Hulst, Masha Iakovleva en Joris van Rijn – veel geziene musici in Splendor – spelen in diverse ensembles, waaronder het Asko|Schönberg Ensemble, Nieuw Amsterdams Peil, het Radio Filharmonisch Orkest en ROctet (Radio Octet, samengesteld uit strijkers van het RFO), en het Ruysdael Kwartet. In deze editie laten ze het licht schijnen op het repertoire voor twee tot vier violen (ja, enkel violen!) van de barok tot onze tijd.

In de klassieke periode kreeg de sonate een vaste specifieke vorm. Deze bestaat uit drie of vier delen. Vóór die periode werd de term sonate gebruikt voor een instrumentaal stuk, in tegenstelling tot de cantata die werd gezongen. Tegen het begin van de 19e eeuw was de sonate de gebruikelijke vorm voor het componeren van grootschalige werken. Het werd toegepast op de meeste instrumentale genres en werd naast de fuga beschouwd als een van de twee fundamentele methoden voor het structureren, interpreteren en analyseren van concertmuziek.

Hoewel de muzikale stijl van sonates sinds het klassieke tijdperk is veranderd, hebben de meeste sonates uit de 20ste en 21ste eeuw nog steeds dezelfde structuur. Zo ook de Sonate voor twee violen van Sergei Prokofjev. Geschreven in tweestemmig contrapunt en met de opbouw langzaam-snel- langzaam-snel beantwoordt dit werk aan de vorm van een sonata da chiesa uit de barokperiode.
Door het programma heen zullen de eerste 4 van de 34 Duetti voor twee violen van Berio gespeeld worden
Elk duet, waarvan de kortste 29 duurt terwijl de langste een duur van 356 heeft, draagt als naam de datum en de plaats van compositie, zodat de cyclus kan worden beschouwd als een soort muzikaal dagboek.
Zo werden de eerste drie duetten op dezelfde dag samengesteld, op 10 november 1979, in Berios huis in Radicondoli. Vier dagen later was hij in Stockholm, waar hij Rodion (Schedrin) schreef en de volgende dag nog twee: Maja (Pliseckaja) en Bruno (Maderna).
Omdat elk stuk zijn titel ontleent aan een persoon (componist, performer, musicoloog, enz.) uit de hedendaagse muziekwereld, vormen deze diverse muzikale experimenten een persoonlijk en aantrekkelijk portret van de huidige muziekscene.

 

“..The movement Violin Extravaganza was initiated to celebrate the joy that comes from playing the wonderful instrument violin, and inspire each other to share and value the unique energy it creates.
The word violin was first used in English in 1570s. perhaps from Vitula, Roman goddess of joy, or from related Latin verb vitulari to exult, be joyful.”

Mail dit concert










Submit
Mail dit concert










Submit