LOADING
Zo. 24 maart 2019 – 15:00
24/03

Gefascineerd door een enkele toon…

De mooiste muziek uit de twintigste eeuw gecomponeerd met de eenvoudigste middelen

Isang Yun componeerde zijn muziek voor fluit met de regels van de Koreaanse hofmuziek als leidraad. De geleidelijke ontwikkeling van de enkele toon
stond daarbij centraal.

In Rome ontdekte Giacinto Scelsi dat ‘de toon en de derde dimensie daarvan, de diepte’ de muziek zelf is. Oosterse filosofie had hem onder andere geholpen om tot dit inzicht te komen.

Yun, die een groot deel van zijn leven in Berlijn woonde keek als oosterling westwaarts. Scelsi vanuit het Westen oostwaarts.

Datzelfde gold ook voor Claude Vivier, die gefascineerd was door exotische kleuren. Dat kon Bali zijn of ook Paramaribo. Het mengen van instrumentale kleuren zodat een geheel nieuw spectrum ontstond was een van zijn favoriete instrumentatie-technieken.

PROGRAMMA
Claude Vivier - Pièce per violoncello e pianoforte
Sietse-Jan Weijenberg, cello
Alessandro Soccorsi, piano

Isang Yun - Pezzo fantasioso
Thies Roorda, fluit
Rui de Matos, fluit
Maria Nabeiro, cello

Shika no tone
Harrie Starreveld, shakuhachi

Giacinto Scelsi - Pwyll
Thies Roorda, fluit

Claude Vivier - Paramirabo
Thies Roorda, fluit
Joe Puglia, viool
Sietse-Jan Weijenberg, cello
Alessandro Soccorsi, piano

Thies Roorda fluit
Rui de Matos fluit
Harrie Starreveld shakuhachi
Sietse-Jan Weijenberg cello
Joe Puglia viool
Alessandro Soccorsi piano
Maria Nabeiro cello