presenteert in de Uilenburgersjoel:
Complete kamermuziek van Bertus van Lier door Nieuw Amsterdams Peil
Bezeten en compromisloos componist die liever niets wilde bereiken dan iets dat hem niet aanstondLET OP: Dit concert vindt plaats in de Uilenburgersjoel - Nieuwe Uilenburgerstraat 91
Nieuw Amsterdams Peil staat normaliter bekend om haar gepassioneerde uitvoeringen van muziek van nu, maar met dit project duikt het collectief het verleden in en legt de focus op één componist: niet hedendaags, wél Nederlands. Het complete kamermuziekoeuvre van de in zijn tijd zeer gerespecteerde componist Bertus van Lier (1906-1972) zal vanavond worden gespeeld: van de vroege onbekende werken waarvan praktisch geen opnames zijn te vinden, tot een aantal in zijn tijd regelmatig gespeelde stukken.
Bertus van Lier (Utrecht 10.09.1906 – Roden (Dr.) 14.2.1972) is zijn leven lang actief betrokken geweest bij het Nederlandse muziekleven, waarin hij een belangrijke rol heeft gespeeld. Van Lier maakte niet alleen naam als componist en compositieleraar, maar ook als dirigent, theoreticus, essayist en muziekcriticus, filoloog, vertaler en zanger.
Gedurende de laatste twaalf jaren van zijn leven doceerde hij muziekwetenschap aan de Groningse Rijksuniversiteit. Collega-componisten als Hans Henkemans en Henk Badings omschrijven Van Lier als iemand die diep inging op de onderwerpen die hem interesseerden en bleef zoeken naar de achtergronden. ‘Hij is een bezeten mens met een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, maar zo compromisloos dat hij liever niets wil bereiken dan iets wat hem niet aanstond.’ Zo beschreef Henkemans hem eens in een interview. Op basis van zijn studies en bevindingen vormde Van Lier meestal uitgesproken meningen en het conflict ging hij daarbij niet uit de weg.
Van Liers muziek wordt gekenmerkt door een zeer persoonlijk geluid met als belangrijke elementen een vloeiende melodiek, een strenge contrapuntiek, welluidende harmoniek en een doordachte metriek. Toen Nederland betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog, trok Van Lier zich terug uit het muziekleven en enige tijd later – Van Lier raakte betrokken bij het verzet en bovendien stamt hij uit een joodse familie – moest hij onderduiken.
Programma:
- La fille morte voor stem en piano op tekst van Paul Fort (1926)
- Sonatina voor viool en piano (1926)
- Sonatine voor cello en piano (1926)
- Sonatine 1 voor piano (1926/27)
- Strijkkwartet nr. 1 (1928/29)
- Sonatine 2 voor piano ((1929/30)
- Sonatine voor cello solo (1931)
- Vier verzen van J.H. Leopold, voor stem en piano (1933)
- Kleine suite voor viool en piano (1935)
- Liedje en canon (1944)
- 3 Oud-Perzische kwatrijnen voor sopraan, altfluit, hobo d'amore en piano (1956)
- Eens voor stem en piano (1966)
Nieuw Amsterdams Peil:
Katrien Baerts - sopraan
Eline van Esch - altfluit
Justine Gerretsen - hobo d'amore
Heleen Hulst - viool
Emma Breedveld - viool
Elisabeth Smalt - altviool
Mick Stirling - cello
Gerard Bouwhuis - piano
Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij fonds op naam Middelbeek Stortenbeker Fonds / Prins Bernhard Cultuurfonds.
LET OP: Dit concert vindt plaats in de Uilenburgersjoel - Nieuwe Uilenburgerstraat 91