LOADING

Gerard Bouwhuis

Pianist bij de muzikale ontdekplek in Amsterdam

Liefhebber van experimentele muziek

Interview en tekst: Annie Oude Avenhuis - 22 december 2015

Gerard Bouwhuis is een pianist met liefde voor hedendaagse muziek. Hij houdt zijn hele leven al van ritme en akkoorden. Hij is een kind van de jaren '60, een tijd waarin grillige en experimentele muziek ontstaat. 'Ik ben een liefhebber van gecompliceerde muziek.' In de jaren '80 maakt hij deel uit van allerlei ensembles. Veel Nederlandse componisten hebben speciaal voor hem pianostukken gecomponeerd. Hij is docent hedendaagse muziek op het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. En hij organiseert het Schellingwouder festival: waarom is dát zo succesvol?

Piano
Gerard is de middelste van vijf jongens. Zijn oudere broers gaan op blokfluitles, maar hij niet. Achteraf is hij daar blij om, want erg stimulerend was het niet. Bij een vriendje leert hij piano spelen: 'ik vond het interessant, die vingertjes op de toetsen'. Het leren piano spelen gaat bijna vanzelf: hij heeft er gevoel voor en denkt: 'die piano hoort bij mij!' Als zijn ouders hem toevallig een keertje horen en zien spelen zijn ze behoorlijk verrast: ze besluiten snel een piano voor hem te kopen. Gerard kiest het instrument waar hij talent voor heeft.

Jaren '60
Hij is sterk onder de indruk van het pianospel in 'Sinnerman' van Nina Simone. Dat is muziek, die hem fascineert. Zijn pianoleraar Jaap Teer in Castricum is voor hem een grote stimulans. Het is een man die open staat voor nieuwe muziek. Op de leerlingenavonden gebeuren bijzondere dingen. Sommige leerlingen spelen eigen composities en er klinkt atonale muziek. 'Als ik weer een pianoboek uit had, mocht ik van mijn leraar altijd zelf kiezen welk nieuw boek ik wou; ik koos altijd het modernste.' Op de lokale balletschool speelt hij twee middagen in de week voor kinderen. Daar leert hij improviseren.

Conservatorium Den Haag
Op het conservatorium heeft hij een leuke tijd. Hij krijgt les van Geoffrey Madge, een bekend vertolker van hedendaagse muziek. Hij maakt deel uit van Hoketus, een ensemble dat ontstaat uit een studieproject van Louis Andriessen. 'Dat was behoorlijk radicale muziek: een prachtige aanvulling op wat je normaal op het conservatorium doet.' Er was veel discussie over de basis, essentie en esthetiek van muziek: hoe werkt een simpel ritme het beste?' Opnieuw werkt hij met dansers. 'Vanaf het tweede jaar speelde ik piano bij de balletafdeling om de lessen te begeleiden, zowel klassiek als modern. Als bijbaantje vond ik dat heel leuk.'

Daarnaast vormt hij een piano duo met Cees van Zeeland: 'ik heb ongeveer dertig jaar samen met hem opgetreden.'

Splendor
'Het beste van Splendor is dat je op een andere manier nadenkt over je vak als musicus. Als je iets wilt, dan kun je het gewoon doen. Daar moet je aan wennen om dat opnieuw te leren. Bij de meeste zalen moet je anderhalf jaar van tevoren programmeren: bij Splendor kun je een programma bedenken en dat over drie weken uitvoeren. Ik wil graag tegen de stroom in: ook muziek spelen, die wat ontoegankelijker is. In Splendor lever je altijd kwaliteit, maar je kunt ook grenzen opzoeken.'

Kerkje van Schellingwoude
'Samen met mijn vrouw, violiste Heleen Hulst, organiseer ik elk jaar met Pasen een muziekfestival in het kerkje van Schellingwoude. Je hoort concerten die je nergens hoort. Twaalf mensen die met elkaar een avond vullen; soms een kwartiertje spelen. Dat is prachtig. We kennen de musici en we weten wie we vragen. We leggen aan hen voor of ze willen komen spelen: er is geen honorarium, maar wel heel lekker eten en een volle kerk dorpelingen! We vragen geen subsidie en verdienen geen geld.  Het is een prachtige formule. Vaak is het een vreemde combinatie van stukken naast elkaar. Er is nog een heleboel te winnen met intelligent programmeren. Een woeste improvisatie van een tenorsax, naast een chaconne van Bach; het kan allemaal naast elkaar. Wat het speciaal maakt, is dat mensen nieuwsgierig zijn. We merken dat mensen veel meer nieuwe muziek aankunnen, dan ze zélf denken. Met passie organiseren we dit elk jaar opnieuw. De sfeer is levendig en we spelen ook altijd zélf!'